Volvo BM Krabat motoropstart

Her skulle vi gerne kunne få alt at vide om Volvo Og BM traktorer
HJLarsen
Geografisk sted: Auning Djursland

Re: Volvo BM Krabat

Indlæg af HJLarsen »

Defess skrev:Hej
Jeg påtænker at slibe ventilerne. Jeg vil måle kompressionen med en kompressionsmåler. Hvor højt tryk kan jeg regne med i en benzinmotor som denne skal have?

Jeg forstår ikke den ikke er mere villig til at starte. Og når eller hvis den kommer igang hvor villig er den så næste gang.

Den skal vel også have blyadditiv benzinen for ikke at brænde ventiler og mon den har fået det i rimeligt omfang?

Jeg kunne godt tænke mig at kende kompressionen. Kan I oplyse eller give et bud på hvor høj den skal være?

Så bliver jeg glad.

Jeg ser at toppakningen er kobber. Kan man udgløde den?
Løft det ENE baghjul fri fra jorden, sæt gearstangen i højeste gear og drej så med håndkraft det løftede hjul. Så får man en fornemmelse af om der er kompression på de enkelte cylindre. Der findes vel ikke håndsving til sådan en Krabat ?
Tror ikke toppakning er af massiv kobber. Selv om det ser sådan ud, er det nok bare en form for tyndt kobberfolie om pakningsmaterialet.
Defess

Indlæg af Defess »

hej
Ja det var narturligvis en ide. Det prøver jeg.

Mht pakning, nå OK det var også bare en tanke.

Jeg skal i sommerhus i dag og fryse om fingerene... så måske i dag!!!
------------------
Med venlig hilsen

Anders
Bolinder Munktell T425 (Krabat) 1958
Defess

Indlæg af Defess »

Juhuuuuuu

Så lykkedes det endelig. I havde jo ret
Jeg gik med et spinkelt håb endnu engang ud i regnen til traktoren. Tog ventildæksel af så jeg kunne se ventilernes stilling. En plastikpind i cyl nr 1 og i top med den.
Så prøvede jeg at stille platiner til 0,4 mm. Den afstand var nok lige en smule for lille. Dem har jeg ikke rørt siden jeg monterede dem.
Så lavede jeg tændingstidspunkt med prøvelampen som I har beskrevet. Satte tændkabel på terminal 1 som rotor pejede på. Rækkefølge 1 3 4 2.
Klemte det hele godt sammen.
Kontrollerede frigear. Åbnede for benzin. Halv choker uden gas. Drejede nøglen og plut. En lyd med det samme. Den kørte. Og endda temmelig godt og jævnt. Trykkede choker ind og den kørte fortsat. Ingen utætheder i køler el. Benzin. Vildt.
Så satte jeg den i første gear og kørte en stille tur. Prøvede lidt bremser og lidt gear. Den har et godt moment. Går fint i 3. Gear i tomgang.

Fed oplevelse

Tusind tak for hjælpen alle sammen, I havde jo ret mht. At man lige skal tjekke igen inden man skiller motoren af
------------------
Med venlig hilsen

Anders
Defess

Re: Volvo BM Krabat motoropstart

Indlæg af Defess »

En ultra nøjagtig indstilling af platiner på 0,4 mm gjorde forskellen. Den sprang i gang.

Nu mangler en tændingsindstilling til kørsel på oktan 95. Mit dokument siger oktan 83 til 13 grader inden top død punkt. Oktan 93 siger 21 grader...

MEN HVAD SIGER OKTAN 95 SOM MAN KØBER NU OM DAGE???
------------------
Med venlig hilsen

Anders
Besvar