Hej
Min gamle DB 996 vil ikke starte. Den har stået stille siden foråret, men plejer i øvrigt at starte efter lidt tålmodighed.
Hvordan udlufter man korrekt? Andre tricks?
Mvh.
996 vil ikke starte?
-
Jakob
- Geografisk sted: Vesthimmerland
Re: 996 vil ikke starte?
Hvorfor vil du lufte ud.?
Der er en god beskrivelse i instruktionsbogen.
Men hvis der er diesel på og et godt batteri med masser af strøm, så skulle den vel gerne bare starte.?
Et godt ekstra tip kan være at huske at flytte stophåndtaget, så der er åbent for brændstoffet.
Jeg plejer at forvarme (men det er jo ikke særlig koldt endnu) og jogge speederen i bund.
Jeg kan også se på olielampen, at den forvarmer (bruger strøm til det), fordi lampen bliver svagere.
Hjælper det noget.?
Der er en god beskrivelse i instruktionsbogen.
Men hvis der er diesel på og et godt batteri med masser af strøm, så skulle den vel gerne bare starte.?
Et godt ekstra tip kan være at huske at flytte stophåndtaget, så der er åbent for brændstoffet.
Jeg plejer at forvarme (men det er jo ikke særlig koldt endnu) og jogge speederen i bund.
Jeg kan også se på olielampen, at den forvarmer (bruger strøm til det), fordi lampen bliver svagere.
Hjælper det noget.?
-
996
Hej Jacob
Desværre stadig ingen liv i bæstet (og jeg har husket starthåndtaget
)?
Kan jeg være sikker på at forvarmen virker (ingen kontrollampe!)
Andre tips?
Desværre stadig ingen liv i bæstet (og jeg har husket starthåndtaget
Kan jeg være sikker på at forvarmen virker (ingen kontrollampe!)
Andre tips?
-
Jakob
En DB996 uden olietrykslampe, det lyder som om den trænger til stort service.
Du kan nok måle et mindre spændingsfald på batteriet, hvis forvarmeren (termostart) går i aktion.
Eller med et tangamperemeter kan du måle, at der går en større strøm i batterikablerne.
Men har du ikke en oliekontrollampe, så kan du måske bare tænde lyset og se, at det bliver en smule svagere, når du drejer nøglen i position 2 (stedet imellem tænding slået til og turning).
Eller er et ladeværk monteret, så vil du måske kunne se, at det begynder at lade noget mere (der bruges flere ampere), når du forvarmer.
Min plejer et give et knald (den antænder den tilførte dieselolie), så jeg får et chok, hvis jeg holder den for længe.
Har du en hjælper, eller står du alene med det.?
Du skal nok også huske at sætte traktoren i frigear.
Men kan du ikke engang få den til at give lidt røg.?
Hvis ikke, så kan det være, at du måske alligevel skal prøve at udlufte, så du ved, at den får noget at leve af.
Har du prøvet at betjene fødepumpen manuelt og hørt, at der pjasker diesel tilbage i tanken.?
Instruktionsbogen siger, at man max må lade selvstarteren køre i 25 sekunder, hvorefter man skal vente mindst 20 sekunder før et nyt forsøg.
Der bør være en vingeskrue i bunden af brændstofpumpen, og den kan man ved koldstart dreje helt mod højre. Når motoren er startet løsner man den straks igen for at undgå unødig røg.
Den plejer jeg aldrig at pille ved, fordi jeg ikke vil risikere, at den bliver utæt.
Men du kan se den her, hvis du har mod på det:
http://www.jenskroman.dk/phpbb2/viewtop ... =25&t=4660

Du kan nok måle et mindre spændingsfald på batteriet, hvis forvarmeren (termostart) går i aktion.
Eller med et tangamperemeter kan du måle, at der går en større strøm i batterikablerne.
Men har du ikke en oliekontrollampe, så kan du måske bare tænde lyset og se, at det bliver en smule svagere, når du drejer nøglen i position 2 (stedet imellem tænding slået til og turning).
Eller er et ladeværk monteret, så vil du måske kunne se, at det begynder at lade noget mere (der bruges flere ampere), når du forvarmer.
Min plejer et give et knald (den antænder den tilførte dieselolie), så jeg får et chok, hvis jeg holder den for længe.
Har du en hjælper, eller står du alene med det.?
Du skal nok også huske at sætte traktoren i frigear.
Men kan du ikke engang få den til at give lidt røg.?
Hvis ikke, så kan det være, at du måske alligevel skal prøve at udlufte, så du ved, at den får noget at leve af.
Har du prøvet at betjene fødepumpen manuelt og hørt, at der pjasker diesel tilbage i tanken.?
Instruktionsbogen siger, at man max må lade selvstarteren køre i 25 sekunder, hvorefter man skal vente mindst 20 sekunder før et nyt forsøg.
Der bør være en vingeskrue i bunden af brændstofpumpen, og den kan man ved koldstart dreje helt mod højre. Når motoren er startet løsner man den straks igen for at undgå unødig røg.
Den plejer jeg aldrig at pille ved, fordi jeg ikke vil risikere, at den bliver utæt.
Men du kan se den her, hvis du har mod på det:
http://www.jenskroman.dk/phpbb2/viewtop ... =25&t=4660
-
996
He - ja det er en ældre sag... - og jo der er en olielampe!
Den giver lidt grå røg når jeg forsøger at starte, men stadig død!?
Måske er forvarmeren stået af?

Den giver lidt grå røg når jeg forsøger at starte, men stadig død!?
Måske er forvarmeren stået af?
-
Jakob
Så bør du nok tjekke med et multimeter, om den i det hele taget får strøm.
Grå røg er jeg i tvivl om. Måske bør du udlufte.
Alt efter hvor skånsomt, den skal behandles, ville jeg måske også overveje at afmontere ledningen til forvarmeren og luftfilteret og give den en anelse dieselstart spray i indsugningsmanifolden. Men spray må ikke kombineres med forvarmning, og hvis den dør igen med det samme, så er det næppe vejen frem.
Det er i det hele taget noget fusk.
Du bør nok vente på andre, som har bedre forslag.
Grå røg er jeg i tvivl om. Måske bør du udlufte.
Alt efter hvor skånsomt, den skal behandles, ville jeg måske også overveje at afmontere ledningen til forvarmeren og luftfilteret og give den en anelse dieselstart spray i indsugningsmanifolden. Men spray må ikke kombineres med forvarmning, og hvis den dør igen med det samme, så er det næppe vejen frem.
Det er i det hele taget noget fusk.
Du bør nok vente på andre, som har bedre forslag.
-
Søren Hald.
Hej, din DB996 kører nok med en CAV rotations pumpe. Ved længere tids stilstand kan stempler og ventil sætte sig fast inde i pumpen. Mvh Søren.