DB 1210 gear issue
-
Gundestrup
- Indlæg: 18
- Tilmeldt: ons 21. jan 2015 21:40
- Geografisk sted: Tuse Næs/Holbæk
DB 1210 gear issue
Hej
Jeg har fået et mindre problem med min 12 10 'er. Efter at have været en tur i lav gearing kan jeg nu ikke få den tilbage i høj gearing igen. Når jeg sætter den i høj og forsøger at sætte igang er det som om den er i frigear. Den tager omdrejninger på motoren nøjagtig som hvis man var i neutral/frigear. Det er opstået pludseligt og jeg har aldrig været ude for det før.
Hvad kan der være galt?
Jeg har fået et mindre problem med min 12 10 'er. Efter at have været en tur i lav gearing kan jeg nu ikke få den tilbage i høj gearing igen. Når jeg sætter den i høj og forsøger at sætte igang er det som om den er i frigear. Den tager omdrejninger på motoren nøjagtig som hvis man var i neutral/frigear. Det er opstået pludseligt og jeg har aldrig været ude for det før.
Hvad kan der være galt?
Med venlig hilsen
Ken Gundestrup
Ken Gundestrup
-
Henrik C
- Indlæg: 69
- Tilmeldt: søn 4. aug 2013 11:04
- Geografisk sted: Tæt på Østervrå
Re: DB 1210 gear issue
Hvilken model førerhus er der den traktor ?
Mvh Henrik
Mvh Henrik
-
Gundestrup
- Indlæg: 18
- Tilmeldt: ons 21. jan 2015 21:40
- Geografisk sted: Tuse Næs/Holbæk
Re: DB 1210 gear issue
Det er jeg ikke lige klar over. Hvordan finder jeg ud af det?
Med venlig hilsen
Ken Gundestrup
Ken Gundestrup
-
nagstrup
- Indlæg: 558
- Tilmeldt: tors 28. sep 2006 20:04
- Geografisk sted: vestjyland
Re: DB 1210 gear issue
er den så ny at den har gear-stang i højre sideGundestrup skrev:Det er jeg ikke lige klar over. Hvordan finder jeg ud af det?
Mvh Flemming
Bukh 403 - Bukh 554- Bukh Juno - BM 425 - IH 414 -Plove Skjold-2x12 -Skjold- 2x14" -Fraugde 1x14"
Vil du frem så BUKH
Bukh 403 - Bukh 554- Bukh Juno - BM 425 - IH 414 -Plove Skjold-2x12 -Skjold- 2x14" -Fraugde 1x14"
Vil du frem så BUKH
-
Gundestrup
- Indlæg: 18
- Tilmeldt: ons 21. jan 2015 21:40
- Geografisk sted: Tuse Næs/Holbæk
-
Henrik C
- Indlæg: 69
- Tilmeldt: søn 4. aug 2013 11:04
- Geografisk sted: Tæt på Østervrå
Re: DB 1210 gear issue
Så er din DB med S 74 førerhus. Hvis ikke du kan mærke modstand i gearstang er der faldet
en rørstift af i gearkassen.
Mvh Henrik
en rørstift af i gearkassen.
Mvh Henrik
-
Gundestrup
- Indlæg: 18
- Tilmeldt: ons 21. jan 2015 21:40
- Geografisk sted: Tuse Næs/Holbæk
Re: DB 1210 gear issue
Okay. Og hvad betyder det lidt mere konkret - er det noget jeg kan fixe selv uden den helt store tekniske uddannelse og uden at skulle skille gearkassen ad i atomer?
Med venlig hilsen
Ken Gundestrup
Ken Gundestrup
-
Henrik C
- Indlæg: 69
- Tilmeldt: søn 4. aug 2013 11:04
- Geografisk sted: Tæt på Østervrå
Re: DB 1210 gear issue
Du kan afmontere konsol oven på gearkasse og se om der er røget en rørstift.
Mvh Henrik
Mvh Henrik
-
Gundestrup
- Indlæg: 18
- Tilmeldt: ons 21. jan 2015 21:40
- Geografisk sted: Tuse Næs/Holbæk
Re: DB 1210 gear issue
Siden mit problem opstod har jeg nøjes med at køre i LAV da jeg ikke skal transportere mig over de større afstande i traktoren.
Jeg har netop i weekenden slået hø og da jeg var færdig og ville begive mig hjemad forsøgte jeg at sætte den i HØJ igen hvilket til min overraskelse lykkedes. Kørte derefter hjem i HØJ men da jeg så skulle bakke på plads hjemme på gårdspladsen var jeg tilbage på at den kun kunne køre i LAV. Hvis den står i HØJ og jeg slipper koblingen så dør motoren.
Nogen kvalificerede bud på hvad der er galt?
Jeg har netop i weekenden slået hø og da jeg var færdig og ville begive mig hjemad forsøgte jeg at sætte den i HØJ igen hvilket til min overraskelse lykkedes. Kørte derefter hjem i HØJ men da jeg så skulle bakke på plads hjemme på gårdspladsen var jeg tilbage på at den kun kunne køre i LAV. Hvis den står i HØJ og jeg slipper koblingen så dør motoren.
Nogen kvalificerede bud på hvad der er galt?
Med venlig hilsen
Ken Gundestrup
Ken Gundestrup
-
Jakob
- Indlæg: 1309
- Tilmeldt: lør 25. dec 2010 09:38
- Geografisk sted: Vesthimmerland
Re: DB 1210 gear issue
Gundestrup
Det kan måske godt være en lille smule galt at køre med en traktor, som har løse dele til at rasle rundt i gearkassen.
Det kan måske godt være en lille smule galt at køre med en traktor, som har løse dele til at rasle rundt i gearkassen.
-
Gundestrup
- Indlæg: 18
- Tilmeldt: ons 21. jan 2015 21:40
- Geografisk sted: Tuse Næs/Holbæk
Re: DB 1210 gear issue
Det er jeg ikke uenig i. Men det kan være et nødvendigt onde.
Med venlig hilsen
Ken Gundestrup
Ken Gundestrup
- gumme
- Indlæg: 1313
- Tilmeldt: man 15. okt 2007 21:31
- Geografisk sted: Bevtoft - Sønderjylland
Re: DB 1210 gear issue
Hvis den står i HØJ og jeg slipper koblingen så dør motoren. ............
Det er farligt for enhver gearkasse uanset mærke. Der kan være enorme spændinger i sådan een hvis det er fordi den står i to gear (høj og lav) samtidigt. Pas på
Det er farligt for enhver gearkasse uanset mærke. Der kan være enorme spændinger i sådan een hvis det er fordi den står i to gear (høj og lav) samtidigt. Pas på
Livet er for kort, til alt andet end Ford
61èr Fordson Dexta bensiner
Gumme
61èr Fordson Dexta bensiner
Gumme
-
Henrik C
- Indlæg: 69
- Tilmeldt: søn 4. aug 2013 11:04
- Geografisk sted: Tæt på Østervrå
Re: DB 1210 gear issue
Hvilken førerhus sidder på traktoren ?
Tap gearolie af og afmonter filter under gearkasse og se om ikke der ligger en rørstift
i skålen.
Mvh Henrik
Tap gearolie af og afmonter filter under gearkasse og se om ikke der ligger en rørstift
i skålen.
Mvh Henrik
-
Gundestrup
- Indlæg: 18
- Tilmeldt: ons 21. jan 2015 21:40
- Geografisk sted: Tuse Næs/Holbæk
Re: DB 1210 gear issue
S 74 førerhus har jeg hørt i min øresnegl
Se indlæg tidligere i tråden.
Med venlig hilsen
Ken Gundestrup
Ken Gundestrup
-
Jakob
- Indlæg: 1309
- Tilmeldt: lør 25. dec 2010 09:38
- Geografisk sted: Vesthimmerland
Re: DB 1210 gear issue
Gundestrup
Jeg forstår slet ikke, at du kan være så cool. Jeg kan næsten få onde drømme bare af at høre om en DB'er, der står i to gear samtidigt.
Men jeg gætter nok også på, at sagen bliver rigelig stor til forum.
Skal der være en chance, så skal du nok i hvert fald helt anderledes op på dupperne med billeder og komplette og detaljerede beskrivelser af, hvad du har gjort, og hvad du vil gøre osv.
Når han spørger igen, så er det måske fordi han gerne vil have det bekræftet, så han ikke vildleder dig i en pikant opgave.
Det kan også være, at du i mellemtiden selv har løst det og så pøj pøj med det og keep cool.
Jeg forstår slet ikke, at du kan være så cool. Jeg kan næsten få onde drømme bare af at høre om en DB'er, der står i to gear samtidigt.
Men jeg gætter nok også på, at sagen bliver rigelig stor til forum.
Skal der være en chance, så skal du nok i hvert fald helt anderledes op på dupperne med billeder og komplette og detaljerede beskrivelser af, hvad du har gjort, og hvad du vil gøre osv.
Når han spørger igen, så er det måske fordi han gerne vil have det bekræftet, så han ikke vildleder dig i en pikant opgave.
Det kan også være, at du i mellemtiden selv har løst det og så pøj pøj med det og keep cool.
-
Gundestrup
- Indlæg: 18
- Tilmeldt: ons 21. jan 2015 21:40
- Geografisk sted: Tuse Næs/Holbæk
Re: DB 1210 gear issue
Problemet var åbenbart for meget slør i gearstangen til HØJ/LAV gearing. Efter at denne er strammet en smule op er problemet pist forsvundet.
God søndag.....
God søndag.....
Med venlig hilsen
Ken Gundestrup
Ken Gundestrup