Specifikt hydraulikproblem - hjælp søges.
-
akaup
- Geografisk sted: 9530
Specifikt hydraulikproblem - hjælp søges.
Hej
På min DB885 har jeg periodiske problemer med hydraulikken.
Hvis den står til brug af frontlæsseren kører det uden problemer.
Skifter jeg over til brug af liftarme, virker det kun i kort tid.
Jeg mener at have indkredset problemet til at være by-pass ventilen, der hænger i åben stilling, for tager jeg den ud, renser og monterer den igen, kan det som regel køre lidt igen. Spørgsmålet er hvad jeg kan gøre for at fikse dette - uden at tage hele ventilblokken ud?
Kan man købe en ny ventil, kan jeg forsøge at stramme/løsne fjederen eller er der andre tricks?
Og er der én der kan bekræfte at de symptomer jeg oplever svarer til at det er by-pass ventilen den er gal med?
Olien er ca 4-5 år gammel uden mange driftstimer, filteret er nyt, og olien så fin ud, da jeg havde tappet det af. Problemet er opstået på det seneste.
Mvh. og på forhånd tak
Andreas
På min DB885 har jeg periodiske problemer med hydraulikken.
Hvis den står til brug af frontlæsseren kører det uden problemer.
Skifter jeg over til brug af liftarme, virker det kun i kort tid.
Jeg mener at have indkredset problemet til at være by-pass ventilen, der hænger i åben stilling, for tager jeg den ud, renser og monterer den igen, kan det som regel køre lidt igen. Spørgsmålet er hvad jeg kan gøre for at fikse dette - uden at tage hele ventilblokken ud?
Kan man købe en ny ventil, kan jeg forsøge at stramme/løsne fjederen eller er der andre tricks?
Og er der én der kan bekræfte at de symptomer jeg oplever svarer til at det er by-pass ventilen den er gal med?
Olien er ca 4-5 år gammel uden mange driftstimer, filteret er nyt, og olien så fin ud, da jeg havde tappet det af. Problemet er opstået på det seneste.
Mvh. og på forhånd tak
Andreas
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Mvh. Akaup
-------------------------
DB 885 - Veto frontlæsser
-
permj
- Geografisk sted: Hvalsø
Re: Specifikt hydraulikproblem - hjælp søges.
Det er måske slet ikke tomgangsventilen, men skydeventilen, der er problemet. Hvis der kommer snavs i ventil efter få timers kørsel, ville jeg gøre noget ved det. Når du bruger frontlæsser, skal lifthåndtag helt tilbage for at løfte læsser, når du bruger liftarme, skal du jo bare flytte håndtag afhængig af hvor meget du vil flytte arme. Skydeventilen sidder bag tomgangsventil og hioldeventil og bestemmer hvad der skal foregå, du kan evt prøve at dreje den lidt, hvis det hjælper, er ventilen slidt.Så skal ventilboks ud!
-
akaup
Hej Per
Tak for dit svar.
Skydeventilen - er det den på tegningen kaldte "Shock Load Relief Valve"?
Umiddelbart kan jeg tage 2 ventiler op via dækslet der sidder bag lifthåndtaget. Jeg formoder det er "By-pass valve" samt "hold valve", og så vidt jeg husker kan jeg ikke komme til den sidste ventil oppe fra.
Frontlæsseren kan køre fint og længe.
Skifter jeg så over til liftarme virker liftarmene kun i ret begrænset tid.
Skifter jeg tilbage til frontlæsseren virker denne så heller ikke.
Tager jeg så bypass-ventilen (tomgangsventilen) op, og evt renser det lille orifice, kan den som regel køre lidt igen - men ikke længe, hvis den står til liftarmene.
Mvh. Andreas
Tak for dit svar.
Skydeventilen - er det den på tegningen kaldte "Shock Load Relief Valve"?
Umiddelbart kan jeg tage 2 ventiler op via dækslet der sidder bag lifthåndtaget. Jeg formoder det er "By-pass valve" samt "hold valve", og så vidt jeg husker kan jeg ikke komme til den sidste ventil oppe fra.
Frontlæsseren kan køre fint og længe.
Skifter jeg så over til liftarme virker liftarmene kun i ret begrænset tid.
Skifter jeg tilbage til frontlæsseren virker denne så heller ikke.
Tager jeg så bypass-ventilen (tomgangsventilen) op, og evt renser det lille orifice, kan den som regel køre lidt igen - men ikke længe, hvis den står til liftarmene.
Mvh. Andreas
Mvh. Akaup
-
permj
Hej
Nej, shock load relief valve er - som den siger - en ventil der åbner lidt når du kører henover ujævnt terræn med et tungt redskab i liftarmene. Så åbner ventilen lidt så der ikke knækker noget. Skydeventilen sidder bagved holdeventil og tomgangsventil. Det er DEN der styrer det hele. Du kan nok se den hvis du kigger ind forfra. Der sidder to kontramøtrikker på den. Hvis der er noget galt med den, plejer det at hjælpe at dreje den lidt.
Du skriver ikke noget om hvordan du betjener frontlæsser kontra liftarme. Jeg må KRAFTIGT fraråde at modificere nogetsomhelst på ventilbox.
Til dig der skrev en sms til mig i dag, jeg kom desværre til at slette den, ring bare.
Nej, shock load relief valve er - som den siger - en ventil der åbner lidt når du kører henover ujævnt terræn med et tungt redskab i liftarmene. Så åbner ventilen lidt så der ikke knækker noget. Skydeventilen sidder bagved holdeventil og tomgangsventil. Det er DEN der styrer det hele. Du kan nok se den hvis du kigger ind forfra. Der sidder to kontramøtrikker på den. Hvis der er noget galt med den, plejer det at hjælpe at dreje den lidt.
Du skriver ikke noget om hvordan du betjener frontlæsser kontra liftarme. Jeg må KRAFTIGT fraråde at modificere nogetsomhelst på ventilbox.
Til dig der skrev en sms til mig i dag, jeg kom desværre til at slette den, ring bare.
-
akaup
Hej igen Per
Tak for svar.
Her er et billede taget forfra - altså inde fra førerhuset: Jeg formoder det er den markerede møtrik, der går til skydeventilen, ikke?
Jeg styrer i øvrigt den fuldt hydrauliske frontlæsser via en ekstern ventilblok.
For at få olietrykket til ventilboksen har jeg en 4-positionsvælger i modsatte side af lifthåndtaget:
Håndtaget i position længst fra venstre:
1: Frontlæsser (hvor lifthåndtaget skal stå tilbage, før der sker noget),
2: ?
3: Liftarme
4: ?
Formoder at 3 eller 4 er til et hydraulikudtag, der sidder bag på traktoren.
Mvh. Andreas - der håber at traktoren kommer til at køre nogenlunde, så der kan ryddes sne på tirsdag.
Tak for svar.
Her er et billede taget forfra - altså inde fra førerhuset: Jeg formoder det er den markerede møtrik, der går til skydeventilen, ikke?
Jeg styrer i øvrigt den fuldt hydrauliske frontlæsser via en ekstern ventilblok.
For at få olietrykket til ventilboksen har jeg en 4-positionsvælger i modsatte side af lifthåndtaget:
Håndtaget i position længst fra venstre:
1: Frontlæsser (hvor lifthåndtaget skal stå tilbage, før der sker noget),
2: ?
3: Liftarme
4: ?
Formoder at 3 eller 4 er til et hydraulikudtag, der sidder bag på traktoren.
Mvh. Andreas - der håber at traktoren kommer til at køre nogenlunde, så der kan ryddes sne på tirsdag.
Mvh. Akaup
-
permj
Den eksterne ventilblok kaldes trevejsventil. Position helt til højre er lift/udtag 1, nummer to er lift, nummer tre er udtag 2, og nummer fire er udtag 1. Årsagen til at den ene virker til både lift og udtag, er at du evt kan bruge hjælpecylinder. Når du bruger læsser, sætter du lifthåndtag helt tilbage, altså til løft. Når du bruger lift, bevæger du lifthåndtag hele tiden. Jeg tror der er så meget snavs i olien at du må rense ventilen til det hele er renset ud. Har du haft tappet olien af og renset filteret i bunden, eller sidder der et papirfilter i bunden du har skiftet?
Til alle der kun har si i bunden, man kan få skål og ny type si hos en hugger og således få renere olie til ventilbox. Husk, olien skal igennem huller på størrelse med et knappenålshoved. Skydeventilen er den der hedder spool valve.
Til alle der kun har si i bunden, man kan få skål og ny type si hos en hugger og således få renere olie til ventilbox. Husk, olien skal igennem huller på størrelse med et knappenålshoved. Skydeventilen er den der hedder spool valve.
-
akaup
Hej igen
Så har jeg fået kørt lidt mere med traktoren, og har fået indkredset problemet lidt mere.
Først lidt billeder, om ikke andet så for andre, der måtte have interesse:
3-vejsventilen - her i position til frontlæsseren: Bruger i øvrigt denne ventilblok til frontlæsseren: Og lifthåndtaget skal ganske rigtigt stå helt tilbage - tidligere ejer har også sat en mærkat med "Læsser" her: Jeg er nu næsten 100% sikker på at problemet skyldes at by-pass ventilen sætter sig fast i åben position! Jeg har et par gange haft den oppe, hvor der intet snavs sad i orificet, men efter at have haft ventilen oppe har den kørt fint efterfølgende - for en stund.
Jeg påtænker at sætte et lille afstandsstykke ind eller lignende, for at øge fjederkraften, og dermed sikre at ventilen bedre skulle kunne lukke, hvilket jo også ændrer på by-pass-trykket. Forestiller mig, at pumpen blot vil skulle yde marginalt mere, når den er ubelastet, men er ikke sikker.
Eller kan man måske med held polere ventilen udvendigt - den ser ikke ridset ud på glidefladerne, men alligevel...
Er der bedre bud?
Mvh. og god påske
Andreas
Så har jeg fået kørt lidt mere med traktoren, og har fået indkredset problemet lidt mere.
Først lidt billeder, om ikke andet så for andre, der måtte have interesse:
3-vejsventilen - her i position til frontlæsseren: Bruger i øvrigt denne ventilblok til frontlæsseren: Og lifthåndtaget skal ganske rigtigt stå helt tilbage - tidligere ejer har også sat en mærkat med "Læsser" her: Jeg er nu næsten 100% sikker på at problemet skyldes at by-pass ventilen sætter sig fast i åben position! Jeg har et par gange haft den oppe, hvor der intet snavs sad i orificet, men efter at have haft ventilen oppe har den kørt fint efterfølgende - for en stund.
Jeg påtænker at sætte et lille afstandsstykke ind eller lignende, for at øge fjederkraften, og dermed sikre at ventilen bedre skulle kunne lukke, hvilket jo også ændrer på by-pass-trykket. Forestiller mig, at pumpen blot vil skulle yde marginalt mere, når den er ubelastet, men er ikke sikker.
Eller kan man måske med held polere ventilen udvendigt - den ser ikke ridset ud på glidefladerne, men alligevel...
Er der bedre bud?
Mvh. og god påske
Andreas
Mvh. Akaup
-
permj
Du skal IKKE sætte noget i til at stramme fjeder. Har du også haft det lille nylon filter oppe af tomgangsventilen? Det er ikke med på dit billede, det sidder under den lille skive, og det er vigtigt at det også er rent. God ide at polere ventil.
-
akaup
Der er desværre ikke noget nylonfilter... 
Mvh. Akaup
-
akaup
Jeg har nu studeret en tegning lidt nærmere, og jeg kan se, at det lille nylonfilter også øger fjederkraften en smule - så jagten er nu gået ind på et filter via dem, der sælger DB-dele på gulgratis.dk
Hvis nogen kender nogen, der kunne tænkes at ligge inde med et filter - evt. hele ventilen, så giv gerne lyd...
Jeg kunne også rigtig godt tænke mig at se et billede af filteret, så jeg om nødvendigt kan lave et selv. Tips og tricks modtages med tak

Hvis nogen kender nogen, der kunne tænkes at ligge inde med et filter - evt. hele ventilen, så giv gerne lyd...
Jeg kunne også rigtig godt tænke mig at se et billede af filteret, så jeg om nødvendigt kan lave et selv. Tips og tricks modtages med tak
Mvh. Akaup
-
DavidBruun990
Hej. Jeg har oss problemer med min lift. Fandt du nogensinde et sted man ku købe ventiler. filter og kugle? Og hvordan fik du ventilerne op? mvh en frustreret db 990 ejer