"Fingerklipper" ... Hjælp ??

Her kan diskuteres alt om veterantraktorer og motorer m.m. som ikke passer ind andre steder
Besvar
Brugeravatar
SorenR
Indlæg: 22
Tilmeldt: lør 5. maj 2018 11:06
Geografisk sted: Føllenslev
Kontakt:

"Fingerklipper" ... Hjælp ??

Indlæg af SorenR »

Nå, måtte endelig kaste håndklædet i ringen og søge efter hjælp...

Jeg har en TEA20 som jeg arvede tilbage i 2005 sammen med et hus/have, somewhere i vandkantsdanmark. Huset er brugt som sommer/fritidshus siden det blev bygget i 60'erne.

Nu har vi taget beslutningen og sagt by-livet farvel - og er flyttet på landet. D.v.s. græsplænen er vokset fra fra 400 m2 til 16.000 m2 og plæneklipperen fra XL-BYG er kommet i selskab med en 11 år gammel 17 HP havetraktor fra Bauhaus og bemeldte Grå Fergie.

Billede

Men, men, men. Græsklipperen på Fergie har knækket sig - sikkert på grund at uvidenhed fordi, hvor lang tid kan det tage at slå 16.000 m2 ?

Billede

Nuvel, eftersom jeg er vokset op med Internettet (ment alvorligt - internettet blev "opfundet" da jeg studerede svagstrøm på Københavns Teknikum) så har jeg slidt Google tynd og fundet at græstrimmeren er en Busatis BM 52/52.

Billede

Billede

Billede

Billede

Den skruer vi da lige sammen med noget fladjern. Det virkede - ca. 2 timer.

Billede

Billede

Så er spørgsmålet; skal jeg lave en ny af noget firkantstål, som holder, eller skal jeg snakke med den lokale snedker og overlade de sørgelige rester til ham?

Jeg forventer ikke man stadig kan få originale reservedele, da den eneste reference til et reservedelskatalog, jeg har fundet, er et link til et landbrugsmuseum i England.

Sådan en arm behøver ikke koste det helt vilde, da jeg har rigeligt af hobbyprojekter med bundløse udgiftskonti. :mrgreen:

Billede

PS. Jeg ved godt klappen burde være grå, nogen har "tunet" den :lol:
Søren Raagaard Rathje

We say it is about 330 hp between 7,200 and 7,700 rpm but I must tell you these are strong Bavarian beer-carrying horses, not the smaller ones from Italy.
- Ferdinand Piëch
roden
Indlæg: 318
Tilmeldt: man 9. apr 2007 18:44

Re: "Fingerklipper" ... Hjælp ??

Indlæg af roden »

Hej Søren.
Spændende projekt du er i gang.
Plejlstang kan kun holde hvis den er lavet af træ ! Og det skal være asketræ.
Elles ville jeg nok vælge en slagle eller rotor klipper de første gange du skal over stykket,
En gl grønthøster kan købes for ganske få penge.
Bare lige lidt input herfra. Mvh Søren
Vil du frem i flokken, så ska der stå Bukh på blokken!!!
Brugeravatar
gumme
Indlæg: 1313
Tilmeldt: man 15. okt 2007 21:31
Geografisk sted: Bevtoft - Sønderjylland

Re: "Fingerklipper" ... Hjælp ??

Indlæg af gumme »

Har ladet mig fortælle at det eneste der holder ( eller holder længst) er træ...... Spørg ikke hvorfor.
Livet er for kort, til alt andet end Ford

61èr Fordson Dexta bensiner

Gumme
Brugeravatar
SorenR
Indlæg: 22
Tilmeldt: lør 5. maj 2018 11:06
Geografisk sted: Føllenslev
Kontakt:

Re: "Fingerklipper" ... Hjælp ??

Indlæg af SorenR »

Har lige fået svar fra Busatis... Det var vel hvad der kunne forventes :roll:

Kode: Vælg alt

Dear Sir,
 
We are sorry, but we do not have any information on this mower because we stopped production more than 20 years ago. Maybe company ESM in Germany can help you.
 
Ennepetaler Schneid- und Mähtechnik GmbH & Co. KG
Kölner Str. 29
58256 Ennepetal
Deutschland
Fon +49 23 33 - 96 88 - 0
Fax +49 23 33 - 96 88 - 88
E-Mail: contact@esm-ept.de
 
 
Mit freundlichen Grüßen / Best regards,
Martina Fleissner, MBA
Leiterin Export, CRM
 
Busatis GmbH
Busatisstraße 15
3251 Purgstall
Österreich
Telefon: +43 7489 7070-245
Telefax: +43 7489 2715
E-Mail: office@busatis.com
Internet: www.busatis.com
DVR 0878685 · UID-Nr. ATU 37707004 · FN 98943f · FBG St. Pölten
I mellemtiden er jeg gået i gang med at lime de sørgelige rester sammen med skruetvinger en masse, så jeg kan fremvise noget målfast til snedkeren :idea:

Torben fra Vig har været så venlig at sende dokumentation på hvordan man beregner den optimale længde af knivstangen i forhold til vendepunktet, da dette tilsyneladende er afgørende for hvornår (hvis overhovedet) knivstangen knækker. Det er en ting jeg skal have undersøgt, når stangen er limet sammen igen.

"Græsplænen" er i mellemtiden kommet under behandling af min 10 år gamle Jonsered 17 HP havetraktor med nyslebne knive og undertegnede behørigt iført nyrebælte. Bagdækkene er p.t. erstattet med ATV knopdæk for øget fremkommelighed, så det påvirker unægtelig den manglende affjedring :roll: Jeg tror jeg vil prøve at sænke dæktrykket med ½ bar i dag og se om jeg kan holde øldåsen i kopholderen, uden at den hopper op. Som jeg husker det fra godt 8 år siden, så tager det godt 6 timer at slå græsset normalt med havetraktoren... :mrgreen:
Søren Raagaard Rathje

We say it is about 330 hp between 7,200 and 7,700 rpm but I must tell you these are strong Bavarian beer-carrying horses, not the smaller ones from Italy.
- Ferdinand Piëch
roden
Indlæg: 318
Tilmeldt: man 9. apr 2007 18:44

Re: "Fingerklipper" ... Hjælp ??

Indlæg af roden »

Hej igen.
Ja vende tidspunkt er vigtigt, kan som regel justeres ! Skal vende når spids af knivblad er lige ovenover finger som den klipper på.
Når du kommer igang med at klippe igen,så pas på ikke at køre m for mange omdr. da evt slør så banker vildt i den gamle maskine, men der skal selvfølge være et vist flow i tingene, så det er meget
efter "gehør"
Måske en plejlstang kan laves i kevlar eller kulfiber. I min læretid så jeg ofte plejlstang skiftet ud med
et stykke vandrør eller firkant profil, det kunne aldrig holde enten, knækkede leje af i træk ende eller
kniven knækkede ved knivhovedet.

Mvh søren
Vil du frem i flokken, så ska der stå Bukh på blokken!!!
Brugeravatar
SorenR
Indlæg: 22
Tilmeldt: lør 5. maj 2018 11:06
Geografisk sted: Føllenslev
Kontakt:

Re: "Fingerklipper" ... Hjælp ??

Indlæg af SorenR »

roden skrev:Hej igen.
Ja vende tidspunkt er vigtigt, kan som regel justeres ! Skal vende når spids af knivblad er lige ovenover finger som den klipper på.
Når du kommer igang med at klippe igen,så pas på ikke at køre m for mange omdr. da evt slør så banker vildt i den gamle maskine, men der skal selvfølge være et vist flow i tingene, så det er meget
efter "gehør"
Måske en plejlstang kan laves i kevlar eller kulfiber. I min læretid så jeg ofte plejlstang skiftet ud med
et stykke vandrør eller firkant profil, det kunne aldrig holde enten, knækkede leje af i træk ende eller
kniven knækkede ved knivhovedet.

Mvh søren
Stål, kevlar og kulfiber udemærker sig jo ved at være stift. Træ er ikke 100% stift. En videreudvikling af firkantprofilen kunne måske fungere, hvis man brugte to profiler, en inden i den anden, og støbte dem sammen med silicone for at gøre dem stødabsorberende i længderetningen.
Søren Raagaard Rathje

We say it is about 330 hp between 7,200 and 7,700 rpm but I must tell you these are strong Bavarian beer-carrying horses, not the smaller ones from Italy.
- Ferdinand Piëch
Brugeravatar
SorenR
Indlæg: 22
Tilmeldt: lør 5. maj 2018 11:06
Geografisk sted: Føllenslev
Kontakt:

Re: "Fingerklipper" ... Hjælp ??

Indlæg af SorenR »

Genopliver lige tråden...

Har været nede og hente "originalen" hos snedkeren. Travlhed, samt jeg har ikke fulgt op på opgaven, så vi blev enige om at prøve noget andet. Så må vi se om jeg skal ned til snedkeren igen og låne en høvl, hvis mine egne ikke virker ( = sløv ).

https://www.bauhaus.dk/forhammerskaft-a ... riere.html

Go/No-go ??

Billede
Søren Raagaard Rathje

We say it is about 330 hp between 7,200 and 7,700 rpm but I must tell you these are strong Bavarian beer-carrying horses, not the smaller ones from Italy.
- Ferdinand Piëch
ThorBue
Indlæg: 55
Tilmeldt: tors 15. mar 2018 08:21
Geografisk sted: Sønderjylland

Re: "Fingerklipper" ... Hjælp ??

Indlæg af ThorBue »

Træ er et fantastisk materiale at arbejde i - især med skarpt værktøj - ingen grund til at eksperimentere med andet.

Der er jo ikke megen raketvidenskab i den pind, men jeg er lidt i tvivl om du kan få de rigtige dimensioner ud af et hammerskaft - Men som nødløsning kan man selvfølgelig prøve at høvle dent fladt og få boret hullerne. Det er dog noget nemmere at starte op med et nogenlunde lige og firkantet stykke træ.

Hvis du er på facebook så prøv at spørge efter et stykke ask i denne gruppe

https://www.facebook.com/groups/267476610397752/

Med lidt held finder også du en der vil lave det hele for dig. Ellers skulle jeg gerne gøre det, men bor i Sønderjylland og har ikke ask på lager....
Brugeravatar
gumme
Indlæg: 1313
Tilmeldt: man 15. okt 2007 21:31
Geografisk sted: Bevtoft - Sønderjylland

Re: "Fingerklipper" ... Hjælp ??

Indlæg af gumme »

det vigtigste er at årene i træet går helt igennem, eller ikke på skrå. Træstykket virker som plejlstang, og det betyder at det ikke kun er langsgående påvirkninger, men faktisk også ret store 'knæk påvirkninger'' Find et godt stykke asketræ hvor årene lige som løber hele vejen gennem træet, så er det stærkest.
Livet er for kort, til alt andet end Ford

61èr Fordson Dexta bensiner

Gumme
Brugeravatar
SorenR
Indlæg: 22
Tilmeldt: lør 5. maj 2018 11:06
Geografisk sted: Føllenslev
Kontakt:

Re: "Fingerklipper" ... Hjælp ??

Indlæg af SorenR »

Enden på historien blev forhammerskaftet fra Bauhaus. 50 kr kostede det.
IMG_20180613_141637.jpg
Efter et par timer i værkstedet med en høvl for første gang siden folkeskolen.
IMG_20180613_165342.jpg
Fik da slået godt en 1/3 af græsplænen ... Første gang ... Uden at køre i søen nede bag rørskoven :mrgreen:
IMG_20180614_155031.jpg
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Søren Raagaard Rathje

We say it is about 330 hp between 7,200 and 7,700 rpm but I must tell you these are strong Bavarian beer-carrying horses, not the smaller ones from Italy.
- Ferdinand Piëch
Besvar